Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Recherche dans une partie de l'article 
 Résultat de la recherche de Doc. Poitou G., t.4 
1
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ABUS1          ABUS2     
-

Abus de justice : ...octroions que les dis prelas, gens d'eglise, barons (...) demeurent quittes (...) de toutes tailles, imposicions, prinses de blez, de vins, bestes et autres choses, d'abus de justice fais par eulx, ou aucuns d'eulx, en leurs terres et pooir, et sur leurs subgiés ou alliés, en quelque païs et en quelque temps, et contre quelconque personne que ce soit, sans ce que l'en leur puisse jamais riens demander pour le temps passé (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 186).

2
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ACQUÊTER     
I. -

Empl. trans. "Acquérir par un acte juridique" : ...que eulx, et toute leur dicte lignée masculine et feminine, et chascun d'eulx, puissent acquerir et conquester par tout nostre royaume, et se aucuns ont desjà acquestez, tenir, avoir et possider à tous jours fiefs, arrerefiefs, terres, possessions, heritages, justices, seigneuries et quelconques autres choses nobles et de noble condicion (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 239). ...lequel fiéz est de XV jours de terres arables et de III fauchées de préz, ou environ, assis en divers lieux, ou ban de Lume et parmi nagaires acquestéz à Willaume de Lume. (Trés. Reth. S.L., t.2, 1383, 294). Le mary peut bien acquester héritaiges du meuble commun de luy et de sa femme sans la y appeller ; et aussi sans son consentement peut il vendre et aliéner teulx acquestz, les chargier et encombrer, et les donner constant le mariage. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.1, 1411, 508).

3
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ADHÉRENT     
-

En partic. "Complice (dans une guerre, un complot, une intrigue, une action répréhensible)" : ...comme feu Estienne Marcel, nagaires prévost des marchanz de la ville de Paris, et plusieurs autres bourgoys et habitanz d'icelle, ses complices, aliez et adhérens, eussent, ou temps passé, fait, commis et perpétré, de leurs mauvaises voulentez, plusieurs conspirations, monopoles, traïsons, rebellions armées, invasions, aliences et chevauchées contre nostredit seigneur et père, nous et la couronne de France, en commectant force publique et crime de lèze-magesté, dont se sont ensuiz plusieurs et divers inconvénianz (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1352, 191). ...le dit Jehan Doire qui, si comme il confessa, n'avoit et n'a pas intencion du dit chastel recouvrer par force d'armes ne autrement, mais du tout s'en desista, renonça et renonce du tout expressement, par ces presentes lettres, de sa bonne volenté, de sa certaine science et propre mouvement, pour lui, pour ses complices, adherens, familiers et aidans à tout le fait et effect de la dicte obligacion (Doc. Poitou G., t.3, 1356, 230). ...Jehan, son mari, nostre rebelle, adherent et de l'obéissance de noz dis annemis (Doc. Poitou G., t.4, 1369, 8). ...et [il] s'en feust alé rendre brigant, adherant, complice et alié des ennemis et adverseres de nostredit feu pere et de nous (Chancell. Henri VI, L., t.2, 1427, 68). ...ceste adjunction dudit seigneur roy de Secile, que ledit monseigneur de Berry requiert, est bien contraire aux lectres, escriptures et semonses que ledit monseigneur de Berry et ses adérens ont fait publier par ce royaume (Roi René vie L., 1465, 312). ...les chanoines et chapitres du dit Séez et leurs adhérents, faulteurs et complices, estans intruz et en garnison dedans le fort du dit Séez. (Cartul. Laval B., t.3, 1486, 317).

4
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     AERDRE     
Empl. pronom. S'aerdre à qqn. "Se jeter sur qqn, s'attaquer à qqn" : ...le dit Jehan Nepveu de rechief fery d'une dague par le corps ycellui Jehan Gracien, qui pour eschever le peril de la mort, se ahert au dit Nepveu, et eulx deux se tindrent ensemble et l'un l'autre ferirent de couteaulx, et en reppellant force par force (Doc. Poitou G., t.4, 1374, 335).
5
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ALIAS     
"Autrement appelé" : ...Jehan Perout, aliàs de la Chanau, escuier du païs de Poitou (Doc. Poitou G., t.4, 1374, 342). ...Jehan Morinea, alias Armant Boulerea (Doc. Poitou G., t.5, 1385, 264). De Jehan de Montpellier, demourant à Tournuz, pour certains vins qu'il a euz des biens appartenans à Pierre d'Ausoir, alias de Cere (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1418, 81). ...la ville de Franchise, aliaz Arras (Hist. dr. munic. E., t.1, 1482, 9).
6
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ALLIER1          ALLIER2     
Part. passé en empl. subst. "Personne qui est du même parti que qqn, qui lui apporte son appui" : ...Edouart d'Angleterre, soy disant duc de Guienne, et ses gens ou aliez (Doc. Poitou G., t.4, 1369, 30).
7
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ALOI     
MONN. "Titre légal de la monnaie d'or et d'argent" : ...comme Alaïs, femme fuit Estiene Perre (...) soit ahue prise et restee pour aucune somme d'argent (...) acourdéz est que en soit absoulte (...) comme la dite monoie fuit de esloy suffisant (Echevin. Dijon L., 1342, 13). ...ils avoient usé et mis en fait de change et en autres manieres par marchandise, de monnoie d'autre coing et aloy que de celle de Guienne, taillée et marquée du coing du dit prince, et que celle monnoie estoit false et contrefaite (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 255). ...la somme de quatre cens mil escuz d'or vielz, de LXIIII au marc de Troies, huit onces pour marc et d'aloy à XXIIII karaz, un quart de karat de remède, ou d'autre monnoie d'or coursable à la valeur. (Hist. Lille T., t.1, 1435, 96).
8
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ALTERCATION     
DR. "Dans un litige, échange de raisonnements contraires les uns aux autres" : ...après pluseurs altercacions fu accordé entr'eulx que, parmi certaine quantité de vins et somme d'argent, qui lors par les dis maistres furent baillés realment et de fait aux dis Jamet, Manin et autres leurs consors (...) yceulx (...) dessus nommés quicterent et quicte clamerent à tous jours les dis maistres de la dicte prinse et des vins, billon, nef et marchandises (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 145). ...apres plusieurs replications et altercations proposées entre les parties, traictié fu de paix, du consentement d'icelles, et autorisié de nous (Trés. Reth. S.L., t.2, 1374, 213). Et pour oster toute altercacion qui sur ce se porroit mouvoir, est ordenné et accordé que se aucun domesticque (...) estoit bany en temps passé ou advenir par nous maire et eschevins, pour aucuns cas dont à nous appartenist la congnoissance, il ne porroient avoir retrait ou refuge ou dit chastel (Hist. dr. munic. E., t.2, 1413, 519).
9
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     APPENDANCE     
Au plur. "Tout ce qui est attaché juridiquement à une propriété foncière" : ...certains lieux, rentes et revenues, c'est assavoir le dit Symon le lieu d'Ardanne, qui avec ses appartenances et appandances, tant en blez, vins, deniers, poulailles, terres, prez, justice, comme en autres choses, en tout pevent valoir quarente livres par an ou environ (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 130). ...délaissons, de grâce espécial, par ces présentes, pour luy, ses hoirs, successeurs et ayans cause, les chasteaulx, chastellenies, terres et seigneuries de Chastelnau, de Montmiral et de Villeneufve en Albigois, ainsi qu'elles se comportent et extendent avecques leurs appartenances et appendences quelxconques, tant en chasteaulx et autres édifices, droiz et devoirs de guet, justice et juridicion, haulte, moyenne et basse, mère mixte et impère, hommes, hommaiges, les ventes, quins, requins, deniers, foires, marchez, four à ban (Archives servit. Louis XI, T., 1470, 33). ...nostre cousin joïra dès à present desdictes terres et seigneuries, appartenences et appendences d'icelles, soubz condicion de rachapt (Lettres Ch. VIII, P.M., t.5, 1496, 101).
10
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ARMER     
B. -

"Se munir d'armes" : ...il a esté pris par noz ennemis et mis à grant et excessive raençon, pour la quelle paier et aussi pour soy monter et armer, il a ja pieça vendu de ses biens (Doc. Poitou G., t.4, 1370, 67).

11
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ARSIN     
A. -

"Action de mettre le feu, incendie criminel" : ...se aucuns en ont commis, pour le fait de la dite guerre ou autrement, comme dit est, soient crime de lese majesté, murtres, ravisemens et violemens de femmes, sacrileges, larrecins, pilleries, roberies, arsins, rançonnemens ou autres quelconques (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 181). Si disoient les dis relligieus, pour avoir leur conclusion, qu'il (...) avoient pluiseurs villes esquelles et es terroirs d'icellez il avoient toute juridiction haulte, moienne et basse, exepté trois cas, rat, murdre et arsin appartenans à Madame d'Artois et le souveraineté au Roy no sire (Hist. dr. munic. E., t.1, 1374, 387).

12
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ASSEMBLÉE     
3.

"Réunion de gens armés en vue d'une action militaire" : Si nous ont humblement fait supplier les diz exposans que, comme eulx nous aient bien et loyalment servi en noz guerres en pluseurs places et besoingnes, especialment à la dicte bataille de Chisey, au dit siege de Lesignain, et à l'assamblée que nous feismes darrainement devant Saint Sauveur le Viconte (Doc. Poitou G., t.4, 1376, 415).

13
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BAILLI     
A. -

"Officier représentant le roi dans une circonscription où il est chargé de l'administration du domaine, de la police et de la justice" : ...et sera tenuz no diz baillieus de la dicte deffense recevoir et bailler aus diz eschevins et d'yaux conjurer sur ce, à fin de delivrance, se la dicte deffense est prouvée tele que de raison doie souffire à l'entente des diz eschevins à yciauls meffaisans delivrer (Hist. dr. munic. E., t.1, 1335, 324). A Guillaume Guillebert, pour remission à li faitte dune amende tauxée par maistre Guillaume Duboiz, bailli de Costentin, lequel Guillebert pour ce quil estoit pur resseant de Monseigneur, et aussi que Monseigneur d'Avrenches, lieutenant de Monseigneur le Captal, fu infourmé du caz pour quoy la dicte amende avoit esté tauxée, li en fu par lui remis (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 148). ...en commettant, se mestiers est, au dit bailli des dites exempcions que de nostre presente grace et restitucion facent et laissent joir et user paisiblement la dite Jehanne, en la remettant de nouvel royaument et de fait en saisine et possession de ses diz biens (Doc. Poitou G., t.4, 1371, 108). Jehan Darizoles, chevaucheur, envoié de Paris à Orléans, à Sens en Bourgoigne et à Bourges en Berry, porter lettres aux baillifs ou lieutenants des dictes villes, pour faire provision de charroy pour l'ost dudit seigneur ès diz pais (Comptes hôtel rois Fr. D.-A., 1380-1381, 56). Les plus grans [justiciers] sont ceulx qui ont la plus grant puissance, si comme les auditeurs des appeaulx, qui ont povoir d'amender ce que les bailliz font ; les bailliz sont appelléz juges ordinaires et mendres des dessus nomméz, pour ce qu'il ont plus petit povoir, car il n'ont pas povoir de faire justice hors des bailliages qui leur sont commis. Les plus bas justiciers sont ceulx qui sont dessoubz les bailliz, ainsi comme le prevost, viguiers, maieurs et sergens. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 104).

14
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BARGE1          BARGE2     
-

Barge d'armee : ...Jaquet le Bouchier et le dit exposant, maistres de trois barges d'armée (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 143).

15
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BESOGNE     
3.

"Opérations militaires" : Si nous ont humblement fait supplier les diz exposans que, comme eulx nous aient bien et loyalment servi en noz guerres en pluseurs places et besoingnes, especialment à la dicte bataille de Chisey, au dit siege de Lesignain, et à l'assamblée que nous feismes darrainement devant Saint Sauveur le Viconte (Doc. Poitou G., t.4, 1376, 415).

16
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BOUTER1          BOUTER2     
-

Bouter feu. "Mettre le feu, incendier" : ...Adan Cheel, (...) Gautier Spelliton, angloys d'Angleterre, pour eulz, en tenant, raençonnant, pillant et robant noz subgés, boutant feulx et faisant tous autres maulz que l'en puet faire pour guerre (Doc. Poitou G., t.4, 1370, 58). ...garder et faire raison et justice à tous et en tous cas, sanz y souffrir bouter feux, ou faire aucunes pilleries ou roberies, ne proceder aucunement par voie de fait (Trés. Reth. S.L., t.2, 1391, 368). ...il a entencion et vouloir de soy retraire et vivre du sien, comme homme de bien doit faire, et n'a personnelment bouté feu, forcé femmes, violé eglises, ne fait meurtre (Doc. Poitou G., t.8, 1445, 219).

17
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BÛCHERESSE     
Serpe buscheresse. "Serpe servant à abattre les grandes branches" : Lors le dit Pierre commença à lever une grant serpe bocheresse qu'il tenoit en sa main et s'efforça de ferir le dit suppliant (Doc. Poitou G., t.4, 1375, 383).
18
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CANCELLER     
-

Non cancellé. "Sans rature" : ...nous avoir veu les lettres de nostre tres chier et amé frere le duc de Berry (...) sainnes et entieres et seellées de son seel en las de soye et en cire vert, non vicieuses, non cancellées en aucune maniere (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 166).

19
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CAUSE     
-

Traire qqn en cause. "Appeler qqn en justice" : ...mais ce non obstant, les dis Manin Quatriex, Gautier de Mez et autres ont trait en cause le dit exposant, pour raison de leurs biens et marchandises que ilz dient avoir esté prins en la dicte nef (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 145).

20
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHARGER     
IV. -

Part. prés. en empl. adj. Arbre chargeant. "Arbre portant des fruits" : ...arbres chargens ou non chargens (Doc. Poitou G., t.4, 1373, LXXIV).

21
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHARTE-PARTIE     
MAR. "Contrat qui règle les conditions de location d'un navire" : ...en la dicte nef n'avoit aucune chartre partie, par la quelle apparoir peust dont il amenoient la dicte nef, ne où il la vouloient mener, et par ce [estoit] vraie presumpcion que ilz l'avoient emblée ou pilliée (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 144).
22
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHAUD     
-

De chaude cole/de chaud sang. "Dans un mouvement de colère, vivement" : ...neantmoins il se doubte que par aucuns nos officiers ou autres il ne soit molestez ou empeschiez, ores ou [au] temps avenir, pour occasion du fait perpetré de chaude cole en la personne de frere Jehan Gauteron, moine de l'abbaye de Saint Michiel en l'Air (Doc. Poitou G., t.4, 1373, 323). Et tantost ledit suppliant hastivement et de chaude cole eust bouté ledit Wadier, dont il chey à terre. (Ch. VI, D., t.1, 1382, 23). Et lors icellui Gilet, meu de chaut sang et par temptacion de l'ennemi, sacha un baselaire ou cousteaulx que il avoit, et en donna ou dit Chauvet un cop sur la teste (Doc. Poitou G., t.7, 1404, 51). Requerant humblement que ce que dit est considere et que le dit fait est avenu par cas de meschief et de chaudecole (Berger Fr. K.-G., 1410, 170). ...et adonc ledit suppliant courut sus audit grant Jehan Beauvoir atout son espée nue, ledit Picart avecques luy, et ilec de chault sang et chaulde colle, tout atainé des coups que ledit Beauvoir luy avoit donnez, en cuidant frapper ledit grant Jehan, frappa ledit Pierre Beauvoir (Doc. Poitou G., t.10, 1460, 258).

23
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHEF     
2.

"Personne" : ...par vertu des quels dons tous les biens meubles et heritaiges de la dicte exposante ont esté pris, occupés, donnez et distribuez, aussi bien ceulx de son chief comme autres et telement que il ne li est rien demouré dont elle et son dit [filz] puissent vivre, et pour ce soit en aventure de querir son pain (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 161). Serfs servages sont ceulx qui sont serfs de leur chief et de leur teste et doivent chascun IIII deniers au seigneur pour la rainçon de leur chief. Et puet le seigneur prendre tous leurs biens, quant il lui plaist, leurs personnes mettre en hostages, vendre et aliener quant il lui plaist au seigneur comme son serf, qui ne se puet desavouer de lui par quelque maniere que ce soit, fors que tant que quant li serfs servages n'a que mangier, le seigneur est tenuz de lui donner son vivre. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 260).

24
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CIVILEMENT     
B. -

"Du point de vue du droit civil" : Et leur mandons et enjoingnons, par ces presentes, que ilz rendent et restituent au dit Jehan, (...) toutes et chascunes des lettres et obligacions, caucions et procès, et autres manieres d'instrumenz, que ils ont ou pevent et doivent avoir contre eulx, (...) jouxte la teneur des lettres royaulx dessus escriptes, sur quant que il se puent meffaire à nostre dit seigneur civilment (Doc. Poitou G., t.2, 1348, 426). ...pardonnons et remettons, et le restituous au païs, à sa bonne renommée et à ses biens, en imposant sur ce silence perpetuel à nostre procureur et à touz justiciers et officiers, sattisfacion premierement faite à partie civilement, se aucun est qui en face poursuite. (Doc. Poitou G., t.4, 1376, 409).

25
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COEUR     
-

Estre en coeur + attribut. "Être sincèrement" + attribut : Si nous a humblement supplié, comme elle soit née de nostre royaume et ait tousdiz esté et soit bonne françoise en cuer, comme dit est, et fust mariée au dit Henry par sa simplece, et ne doit avoir forfait ne perdre la moitié des dis conquests (Doc. Poitou G., t.4, 1373, 285).

26
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COHUE     
A. -

"Halle, marché couvert" : ...vint et cinc livres de rente en deniers, que il nous devoit chascun an à héritage, c'est assavoir vint livres de tournois sus la cense de Saint Rogacien en Aunis et cent souz tournois sus la cohue de Vovant (Doc. Poitou G., t.1, 1330, 359). ...la cohue ou hale de Nyort, qui est heritage du roy nostre sire, en la quelle toutes les marchandises et denrées de toutes manieres de genz sont recueillies et vendues (Doc. Poitou G., t.3, 1354, 177). ...Pierre d'Aunay, le dimanche ensuiant sur le tart, en la cohue du dit lieu de Fontenay, commença à tancer et rioter aus diz exposans, (...) disant au dit Guillaume que il estoit larron (...) et à sa dicte femme que elle estoit putain et que elle alast soy faire trayner par les mareschaussies à ses valez (Doc. Poitou G., t.4, 1375, 378). Les quelz André et ses compaignons se retrairent, quant ilz les oïrent issir hors d'icellui hostel, en alant tout au long de la cohue ou halle du dit lieu et jusques à l'ostel d'un appellé Colin Vinet (Doc. Poitou G., t.5, 1389, 400).

27
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COLLATION1          COLLATION2     
I. -

"Action de conférer à qqn un privilège" : ...la garde des eglises cathedraux et autres de fondacion royal, avecques collacions de benefices vacans en regale (Doc. Poitou G., t.4, 1375, 369).

28
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COMMANDABLE     
"Louable, méritoire" : ...il est personne de commendable vie et honneste conversacion (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 238). ...pour consideracion des grans, notables, loyaulx et commendables services et plaisirs que nostre tres chier et tres amé cousin, le conte de Nevers et de Rethel, nous a faiz longuement, et loyalement, en plusieurs et maintes manieres (Trés. Reth. S.L., t.2, 1413, 665).
29
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COMMUNE     
-

P. ext. "Corps des bourgeois qui ont juré la commune" : ...la supplicacion de noz amez et feaulx les maire, eschevins, bourgois, conseilliers jurez et de toute la commune de nostre ville de Poictiers (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 230).

30
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COMPAGNIE     
-

Au plur. : ...et aussi ayent iceulx exposans esté pris, et par especial le dit Pierre par pluseurs fois, tant par les compaignies, quant elles furent derrainement à Faie, comme par autres noz ennemis, et mis à teles et excessives raençons que il en sont tous desers, si comme il nous a esté tesmongnié (Doc. Poitou G., t.4, 1370, 81). Et aussi a le dit suppliant esté à plusieurs et diverses foiz à prendre aucuns de noz subgiez, de nuyt et de jour, en leurs hostelz et autrement, et iceulx menez aux logeis et compaignies dont il estoit (Doc. Poitou G., t.8, 1446, 295). ...donnons puissance de faire et faire faire par ses commis et depputez les monstres de nos gens d'armes et de traict, tant de ceulx de la soulde des compaignies des Srs de Pointhièvre, (...) que de ceulx du ban et arrière ban desdits païs d'Anjou, aussi des francs archiers (Roi René vie L., 1468, 328).

31
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONFISQUER     
.

Au passif : ...pour cause et occasion de cez choses, le dit lieu de Ri avec sez appartenances et tous biens meubles et heritages dez dis mariez, en quelconque lieu ou jurisdicion que il soient situez en nostre royaume, nous soient advenus et confisqués (Doc. Poitou G., t.4, 1369, 8). ...les biens meubles et héritaiges meist par inventoire en nostre main comme à nous confisquiez, forfaiz et acquis (Ch. VI, D., t.1, 1383, 42). ...il sera deffendu (...) audit messire Charles de Savoisy, sur peinne d'estre attaint et convaincu dudit cas, d'estre banni du Royaume de France et tous ses biens estre confisquez au Roy nostresire, qu'il ne parte hors de la ville de Paris jusques à tant que par la court en soit autrement ordonné. (Ch. VI, D., t.1, 1404, 261). ...par icele sentence ont esté tous ses biens declairez estre a nous acquis, forfaiz et confisquez (Chancell. Henri VI, L., t.2, 1427, 50).

32
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONQUÊTER     
A. -

"Acquérir (autrement que par héritage), par achat ou par échange" : ...que eulx, et toute leur dicte lignée masculine et feminine, et chascun d'eulx, puissent acquerir et conquester par tout nostre royaume, et se aucuns ont desjà acquestez, tenir, avoir et possider à tous jours fiefs, arrerefiefs, terres, possessions, heritages, justices, seigneuries et quelconques autres choses nobles et de noble condicion (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 239).

33
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONSEILLER1          CONSEILLER2     
"Membre d'un conseil administratif, politique ou judiciaire" : ...la supplicacion de noz amez et feaulx les maire, eschevins, bourgois, conseilliers jurez et de toute la commune de nostre ville de Poictiers (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 230). ...telles manieres de gens sont appelléz jugeurs et conseilliers des juges. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 107). ...messire Robinet de Mailly, chevalier, conseillier et chambellan de mondit seigneur et executeur du testament de feu messire Charles Boutery, jadiz chevalier et chambellan de mondit seigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 9). ...ung général conseillier sur nosdites finances, qui aura à vériffier toutes nos lettres et mandemens de finances, veoir et visiter les estaz et receptes de touz et chascun noz trésoriers, receveurs et fermiers et autres par les mains desquelz se reçoivent et passent nosdites finances (Roi René vie L., 1466, 316).
34
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONSORT     
B. -

DR. "Plaideurs qui plaident conjointement dans une affaire dans laquelle ils sont engagés et dont le résultat doit leur être commun" : ...après pluseurs altercacions fu accordé entr'eulx que, parmi certaine quantité de vins et somme d'argent, qui lors par les dis maistres furent baillés realment et de fait aux dis Jamet, Manin et autres leurs consors, (...) yceulx (...) dessus nommés quicterent et quicte clamerent à tous jours les dis maistres de la dicte prinse et des vins, billon, nef et marchandises (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 145). ...Richart Capelle et autres consors dénommez eu procès, porteurs de clamour de gaige plege selon l'estat du procès (Cartul. Hôtel-Dieu Cout. L., 1486, 338).

35
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONSTANT     
[D'une pers.] "Qui ne se laisse pas influencer par les circonstances" : ...le dit fait est avenu par le fait et coulpe du dit feu Nicolas, qui tousjours continuoit en ses paroles, qui estoient et sont les plus hayneuses que l'en puisse dire à genz mariez, et n'est si constant homme qui en ce cas ne s'esmeust et eschauffast (Doc. Poitou G., t.4, 1375, 386).
36
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONTREFAIRE     
A. -

"Reproduit frauduleusement" : ...ils avoient usé et mis en fait de change et en autres manieres par marchandise, de monnoie d'autre coing et aloy que de celle de Guienne, taillée et marquée du coing du dit prince, et que celle monnoie estoit false et contrefaite (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 256). ...ledit argent blanc ainsi fondu et alayé et transporté ausdiz Sarrazins par ledit Jacques Cuer ou sesdiz gens et servicteurs ne fust de pareille loy comme cellui qui avoit et a cours en nostredit royaume, mais de moindre loy beaucop ; (...) pour le mieulx vendre (...) ledit Jacques Cuer de son auctorité privée l'avoit signé ou au moins permis et souffert signer par sesdiz gens, facteurs et servicteurs, à une fleur de lis contrefaicte, en falsisfiant et contrefaisant nostre marque, dont grant deshonneur estoit avenu à nous et à noz subgiez (Doc. 1453. In : Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 7). Lesquelles [lettres] ainsi contrefaictes et contrescellées par lesdiz paintres furent par eulx baillées et rendues ausdiz Nicolas (Doc. Poitou G., t.11, 1470, 243).

37
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CORDE     
-

Aimer mieux payer la corde de quoi l'on doit pendre qqn : ...le dit suppliant (...) lui respondi gracieusement en disant : "Je les ay trouvez en mon dommage, si les ay menez en prison, et se vous voulez paier le dommage, je consentiray voulentiers qu'il soient delivrés." Le quel Pierre dist : "Je aymerois mieulx que je eusse paié la corde de quoy l'en te deust pendre." (Doc. Poitou G., t.4, 1375, 383).

38
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COULEUR1          COULEUR2     
B. -

Au fig. "Apparence que l'on donne à une chose, prétexte, motif" : ...soit par don, aschat, transport, eschange, engajement ou par quelque aultre tiltre, coleur ou cause que ce soit, excepté par nostre don ou de noz predecesseurs dessus diz (Doc. Poitou G., t.4, 1370, 47). ...le dit Gimart avoit mal fait de s'en estre ainsi alé et fouy, veu les doulx termes que on luy avoit tenus, et à la commission qu'il disoit que ledit sire Octo avoit et à ses menasses leur dis que ce n'estoient que couleurs controuvées. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 225).

39
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CURIEUSEMENT     
"Avec soin, vigilance" : ...comme il et son dit pere nous aient ou temps passé, au plus diligenment et curieusement qu'il ont peu, servi et exposé leurs corps contre noz ennemis (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 158).
40
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉFOIS     
-

Lieu de defois : ...trois charetes chargées, attelées de buefs, trespassans parmi certaines terres du dit escuier, labourées et cultivées, et en lieu de deffois où il n'avoit point de chemin, en la justice fonciere d'icellui escuier (Doc. Poitou G., t.4, 1374, 343).

41
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉLINQUANT     
"Celui qui a commis un ou des délits" : ...qu'il ait la juridicion et [co]hercion des marchans et de tous autres delinquans ès dis marchiez et foires, selon l'usage et coustume du dit pays. (Doc. Poitou G., t.4, 1373, 262). ...voulons et ordonnons, que se les delinquans sont prins en present meffet ou en chaude chace, qu'ilz soient pugniz par les juges des lieux où ilz auroient delinqué (Trés. Reth. S.L., t.2, 1401, 486). ...nous vous mandons (...) icelles [lettres] (...) mectre à exéqution (...) et les transgresseurs et delinquens adjournés (...) a nostre auditoire de Montpellier (Pol. Louis XI, G., Pièces justif., 1462, 414). ...voullons ces dictes présentes estre enrégistrées en voz cours et auditoires affin de punir et corriger les transgressans et délinquans (Pol. Louis XI, G., Pièces justif., 1463, 424). ...et la [nostredicte ordonnance] faictes garder et observer de point en point, sans enfraindre en aucune maniere, en faisant fere des delinquans telle pugnicion qu'il soit exemple à tous autres. (Lettres Ch. VIII, P., t.1, 1485, 100). ...procedez au jugement et decision de ladicte cause et matiere de reintegracion et restitucion desdicts biens et des delinquans et malfaicteurs (Lettres Ch. VIII, P., t.4, 1495, 241).
42
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉNOMMER     
A. -

"Se nommer, indiquer son nom" : ...les dictes gens d'armes ne se vouldrent denommer ne dire de par qui eulx estoient là (Doc. Poitou G., t.4, 1376, 407).

43
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉPERT     
"Perte" : Et pour ce, la dite suppliante, pour aucunement estre remunerée de ses dommages et depers, eust envoié par devers nous le dit Robert (Doc. Poitou G., t.4, 1369, 32).
44
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DESCENDRE     
b)

"Arriver par mer, quitter un navire pour aller à terre, débarquer" : ...nous sommes arrivez et descenduz ès ysles de Ré, d'Ais et de Leis, du dit païs de Xaintonge, et après ce que nous et les habitans ès dites ysles eusmes eu assez debaz, par fait de guerre et autrement, les diz habitans requirent avoir parlement à nous (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 245). ...à sondit retour d'Escosse il descendit et print terre à l'Ecluse avec sa marchandise, laquelle il fist mener jusques à Bourges et fist illec diligence de trouver voicture pour mener et conduire lesdictes laynes et sept balles de draps par terre jusques en ladicte ville de Rouen. Maiz pour ce qu'il ne povoit trouver party raisonnable, et lui demandoit l'en autant de voiture comme valoient lesdictes laynes et draps, ilz les fist chargier sur vaisseaux (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 510). ...le Roy, en continuant le bon vouloir qu'il avoit envers elle, affin de la mectre en sa franchise et liberté et la mectre hors des dangiers où elle estoit, (...) a paié et baillé content audit roy Édouart la somme de cinquante mille escuz d'or, et par ce moien l'a fait venir et descendre en France, ainsi que disoit ladicte dame Marguerite (Roi René vie L., 1476, 357).

45
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉSEMPARER     
I. -

Empl. trans. ART MILIT. "Démolir, abattre les fortifications d'une construction ; démanteler" : De certaine aide (...) pour desemparer et emplir lez fossez de labbaye de Montebourg qui estoit fort en lan MCCCLVII, par le compte du dessusdit viconte rendu en la chambre, IImVIIIcIIIIxxXVI moutons de roy. (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 34). ...après leur departement icelle forteresse fu abatue et desemparée par les genz du pays, c'est assavoir que tout ce qui y avoit esté fait pour la dicte eglise fortiffier et emparer en fu osté, et n'y a de present point de forteresse (Doc. Poitou G., t.4, 1376, 414). Lesquelles choses ainsi advenues, quatre mois après ou environ que iceulz noz ennemis desemparerent ladicte forteresse et que ilz se departirent d'icelle (Chancell. Henri VI, L., t.2, 1427, 8). ...et, se besoing est, de abattre ou faire abattre, désemparer et démolir toutes les places qu'il trouvera ès dits pays ainsi désobéissantes à nous et à nostre justice (Archives servit. Louis XI, T., 1477, 112). ...il nous advertit que ceulx de Dol ont habandonné la place sans la brusler ne desemparer ne desmolir (Lettres Ch. VIII, P., t.2, 1488, 160).

46
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉSERT1          DÉSERT2     
A. -

[D'une pers.] "Qui a perdu tous ses biens, ruiné" : ...et aussi ayent iceulx exposans esté pris, et par especial le dit Pierre par pluseurs fois, tant par les compaignies, quant elles furent derrainement à Faie, comme par autres noz ennemis, et mis à teles et excessives raençons que il en sont tous desers, si comme il nous a esté tesmongnié (Doc. Poitou G., t.4, 1370, 81). ...il est du tout desert, et ne lui est demouré roye de heritaige, et est viel et ancien, sourt, ydiot et impotent de ses membres (Doc. Poitou G., t.7, 1404, 10).

47
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉTENTEUR     
B. -

"Celui qui retient par la force le bien d'autrui" (synon. deteneur) : ...ilz leur facent rendre, restituer et mettre à plaine delivrance, en contraignant à ce tous les detenteurs et empescheurs des diz biens, possessions et heritages riguereusement, ces lettres veues (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 128).

48
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉTROIT1          DÉTROIT2     
A. -

"Droit de contraindre, de punir, d'amender ; pouvoir judiciaire" : Les quels moulins et lieu sont assis en la ville et prez de la ville de Frontenay, avec touz leur droiz, distroitz et jurisdicion de distroitz, monages sus touz les habitans de la dite ville, ouvrages, rivages et toutes autres appartenances des diz moulins et lieu. (Doc. Poitou G., t.2, 1334, 106). ...Gautier Spridligton, anglois et tenant le parti de Edoart d'Angleterre et du dit prince, son filz, et demourant soubz leur juridicion et destroit, courant et robant en armes jour et nuyt pluseurs parties de nostre royaume (Doc. Poitou G., t.4, 1369, 5). Soubzmettans lesdictes parties elles et chascune d'elles pour tant que luy touche leurs hoirs et tous et chascun leurs biens présens et à venir à la jurisdiction, pouvoir, cohertion et destroit de nostre dite cour (Cartul. Laval B., t.3, 1424, 50). ...se submettans celles parties et chacunes par leurs sermans avecq tous leurs biens meubles et immeubles présents et futurs au distroit, jurisdiction et obéissance de nostredicte court (Cartul. Laval B., t.5, 1450, 86). ...[ilz] se pourront obliger et submectre eulx, leurs personnes et leurs biens, meubles et immeubles, presens et futurs, au povoir, destroit, ressort, cohercion et juridicion du dit seel. (Hist. dr. munic. E., t.1, 1481, 456).

49
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉTURPER     
Empl. trans. [Au sens moral] "Déshonorer, souiller" : ...par ces presentes remettons et restituons à ses biens, estat, fame et renommée, se en aucune maniere avoit esté ou estoit, ores ou pour temps passé, deturpée. (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 254). Et le dit Perrin ou dit cas avons remis et restitué, remettons et restituons à sa bonne fame et renommée, se pour cause de ce ou de ses deppendences feust ou soit deturpée ou derrougée en aucune maniere (Doc. Poitou G., t.7, 1408, 120).
50
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DEVOIR1          DEVOIR2     
"Redevance due au seigneur" : ...tant herbergemens, maisons, cens, rentes, devoirs en blez, en vins et en deniers, desmes, vinages, terrages, homages, feages, justices, juridicions, seignouries haultes, basses, moiennes, avec quelconques leurs domainnes, vignes, terres, prez, pastures, boys, hayes, arbres chargeans et non chargeans, estans, eaues, garennes, en eau et en terre, moulins, coulombiers (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 137). ...en ce present chapitre n'est fait aucune mention des amandes venues par deffault des droits et devoirs non paiés en temps deu (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1456-1457, 901).
51
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DOMMAGE     
B. -

"Terre en defens, endroit où il est interdit de laisser aller des animaux" : ...le dit suppliant (...) lui respondi gracieusement en disant : "Je les ay trouvez en mon dommage, si les ay menez en prison, et se vous voulez paier le dommage, je consentiray voulentiers qu'il soient delivrés." Le quel Pierre dist : "Je aymerois mieulx que je eusse paié la corde de quoy l'en te deust pendre." (Doc. Poitou G., t.4, 1375, 383).

Rem. Cf. LA CURNE V, 226 s.v. domage.

52
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DOUVE     
"Fossé rempli d'eau" : ...le quel pour eschever la mort, laissa aler sa beste chargée là ou elle voult et s'en fouy ès douhes du fort de Naliers (Doc. Poitou G., t.4, 1375, 377). À plusieurs bessons qui ont besoingné es doues de la ville de Tharascon, du costé devers le Rosne, le XIXe de juillet, à applanier lesdites doues et faire une bute et applanier l'autre doue, pour promener le roy (Comptes roi René A., t.1, 1478, 46).
53
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DROITURIER     
-

Seigneur droiturier. "Seigneur vrai et légitime" : Maires, vous fianchiez sur la Sainte figure du precieux corps Jhesu Crist, que ychi vees en present, que vous loyalment garderes et aideres à garder les drois Dieu et de sainte Eglise, les drois et l'onneur du Roy de France, nostre sire, de madame la Royne, et de no droiturier seigneur le conte d'Artoys, leur pais, leur membre et leur honneur terrienne et les drois Saint Vaast et du chastelain d'Arras. (Hist. dr. munic. E., t.1, c.1350, 341). ...le sire de Mucidan, du quel nous sommes seigneur souverain et droiturier (Doc. Poitou G., t.4, 1373, 297). Nous (...) faisons savoir à tous que à très haut, très puissant prinche, no très redoubté et naturel seigneur, Mgr Loys, (...) avons, à son premier et nouvel advenement en sa dicte ville de Béthune, juré et promis loyaulment et en bonne foy, à garder l'estat et honneur de notre dit seigneur comme notre droicturier seigneur (Hist. dr. munic. E., t.2, 1382, 131).

54
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ÉCHAUFFER     
I. -

Empl. pronom. au fig. "S'animer, devenir de plus en plus nerveux" : ...et n'est si constant homme qui en ce cas ne s'esmeust et eschauffast (Doc. Poitou G., t.4, 1375, 386).

55
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     EMPARER     
I. -

Empl. trans. ART MILIT. "Munir d'ouvrages de défense" : ...après leur departement icelle forteresse fu abatue et desemparée par les genz du pays, c'est assavoir que tout ce qui y avoit esté fait pour la dicte eglise fortiffier et emparer en fu osté, et n'y a de present point de forteresse (Doc. Poitou G., t.4, 1376, 414). ...volentiers feroit fortiffier et emparer une sienne place close de fossez (Ch. VI, D., t.2, 1388, 32). ...et afin que sa dicte terre ne demoure du tout deshabitée, fortiffieroit et empareroit voulentiers une place à lui appartenant, estant oudit bourg et village de Baugé Menuau, laquelle est bien avantageuse et aisée à fortiffier (Doc. Poitou G., t.8, 1442, 133).

56
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     EMPÊCHEUR     
"Celui qui entrave la jouissance d'un bien" : ...ilz leur facent rendre, restituer et mettre à plaine delivrance, en contraignant à ce tous les detenteurs et empescheurs des diz biens, possessions et heritages riguereusement, ces lettres veues (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 128). ...se li hoir ne prent la possession des biens du mort entierement dedens an et jour, ou se on lui met empeschement et il ne le face convenir en jugement l'empescheur dedens ledit an et jour, il ne se pourra dire possesseur aprés l'an revolu. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 166). ...que ledit empescheur oste tous les empeschemens qu'il a mis ausdis complaignans es choses dessus dites, et en iceulx oste, rende et paie tout ce qu'il doit ausdis complaignans (Trés. Reth. S.L., t.2, 1399, 472).
57
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     EMPREINTE     
A. -

"Figure, en creux ou en relief, marquée par une impression" : ...il nous pleuist à yeauls donner et ottroyer un seaiel, tel et de telle ensengne et enpriente qu'il nous plairoit et par espésial de nos armes, pour atakier et maitre à tous les draps (Hist. industr. drapière Flandre E.P., t.3, 1372, 403). ...il avoit seellé ou contrefait d'une pareille ou semblable empriente au seel ou signet de feu Emery de Belosac, jadis chastellain du dit lieu de la Garnache, deux quittances de trois sextiers et mine de blé (Doc. Poitou G., t.4, 1374, 362). ...les lettres parmi lesquelles ces presentes sont ennexées, sont scellées de son propre seel et emprainte d'icelui (Trés. Reth. S.L., t.2, 1399, 465). ...et fist ledit Thomas faire à Clermont ung mole à couler metail, pour prendre emprainte de monnoye, pour eviter la noise qu'il eust peu faire, s'il eust frappé en coing la dicte monnoye, et dist audit suppliant que autrefoiz il avoit fait en telz moles comme cellui de semblables monnoyes. Et pour les grans abusions que ledit suppliant vit que faisoit ledit Thomas, se deppartit de lui (Doc. Poitou G., t.9, 1453, 319).

58
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ENCENDEMENT     
"Incendie, embrasement" : ...tant pour raison de crime de lese majesté, de murtre, de larcin, d'encendiment et de ravissement, de violence ou de rapine, comme de autres cas quelconques, criminelz ou civilz (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 248).
59
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ENNEMITIÉ     
"Disposition hostile" : ...l'ennemistié et rebellion des dessus diz, tenans le parti de nos ennemis (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 168).
60
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ENSEIGNER     
II. -

Empl. trans. indir. Enseigner de qqc. "Faire la preuve de qqc. ; attester, certifier qqc." : Item qui en mon premier compte sont prins ou chappitre d'Achat de chevaulx, pour un cheval achaté de Messire Ricart Carbonnel, dont je ne puis bonnement ensaignier du mandement, LXX frans. (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 426). Le quel capitaine lui respondi qu'il le feroit volentiers, mais que il ensaignast de son povoir et eust sur ce licence du dit chapistre, en nom de qui il avoit la garde du dit chastel. (Doc. Poitou G., t.4, 1376, 394). ...avecques ce fera dedans le dit an chanter cent messes en l'eglise de la parroisse où le dit deffunct est enseveli, ou ailleurs où il plaira au dit exposant, pour le salut de l'ame du dit deffunct, et sera tenuz d'en enseigner de bonne quictance et descharge. (Doc. Poitou G., t.5, 1387, 330). ...à l'occasion de la quelle perte et que par lettres lesdiz habitans ne pourroient enseigner de la dicte exempcion et afranchissement, on les pourroit et vouldroit contraindre à paier et contribuer ou temps avenir aus dictes tailles et subsides, et à cause de ce grandement les travailler et molester (Doc. Poitou G., t.7, 1427, 431).

61
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ENTENTE     
"Manière de comprendre qqc., intention" : Toutevoie, n'est pas nostre entente que, se pour aucunes choses il avenoit que nous rendissions ou feissions rendre la dite maison et sez appartenances au dit Jehan Belon, nous fussions de riens tenus à en faire recompensacion aucune au dit Jehan de La Barre (Doc. Poitou G., t.3, 1369, 389). Toutevoies nostre entente n'est pas que, se par traictié de paix ou d'accort, ou par quelconque autre voye ou maniere que ce feust, les dessus nommez revenoyent à leurs dites terres et appartenances, que pour ce nous soyons tenus de faire à icellui Guillaume restitucion ne recompensacion aucune. (Doc. Poitou G., t.4, 1369, 24).
62
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ÉTAT     
a)

"Condition, position sociale, rang" : ...tant pour la prise du dit chastel comme pour la garde d'ycelui il ont bien fraié jusques à la somme de deux mille francs d'or et plus, pour quoy les dis supplians sont moult apeticié de leur estat (Doc. Poitou G., t.4, 1371, 96). ...de courtoisie de MdS le duc, la dite damoiselle sera vestue et habillée bien et honorablement, selon son estat, et que ce sera huict jours après la solemnization du dit mariage, enjouélée en manière que ses joyaulx et vaisselle vauldront jusques à la valeur et estimation de deux mil salus d'or. (Comptes Lille L., t.1, 1449-1450, 398).

63
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     EXCÉDER     
A. -

"Dépasser les bornes, être excessif, aller au delà de ce que qqn peut supporter" : Et combien que le dit exposant ne gehinast le dit prisonnier fors seulement de telle gehine senz exceder, comme l'on a acoustumé de gehiner malfaiteurs ou dit pais, senz le mutiler en corps ne en membres (Doc. Poitou G., t.4, 1376, 411).

64
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     EXÉCUTION     
-

Mettre qqn à execution de mort : Par vertu des quelles lettres, parce que nous sommez acertenez que le dit Jehan Bellon a esté jugié, condempné et miz à execucion de mort pour la traison qu'il avoit faicte à nostre dit seigneur du dit chastel (Doc. Poitou G., t.4, 1370, 55).

65
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     EXEMPTION     
-

Bailli des exemptions : ...en commettant, se mestiers est, au dit bailli des dites exempcions que de nostre presente grace et restitucion facent et laissent joir et user paisiblement la dite Jehanne, en la remettant de nouvel royaument et de fait en saisine et possession de ses diz biens (Doc. Poitou G., t.4, 1371, 108). Si donnons en mandement au bailli de Rouen et des exempcions de Gisors (Chancell. Henri VI, L., t.2, 1433, 269). Si donnons en mandement, par ces mesmes présentes, à nostredit bailly de Touraine et des ressors et exemptions d'Anjou et du Maine et à tous noz autres justiciers présens et à venir, ou leurs lieuxtenans, et à chascun d'eulx si comme à luy appartendra, que de nos présens grâce, quictance et pardon facent (Archives servit. Louis XI, T., 1459, 12).

66
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     EXTRAIRE     
II. -

Part. passé en empl. adj. [D'une pers.] Extrait de + subst. désignant un endroit. "Qui tire son origine de (une région, d'une ville, d'un pays)" : ...Colin Hery et sa fille, nez et estraiz de nostre bonne ville de Paris ou d'environ (Doc. Poitou G., t.4, 1371, 89).

67
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIT     
-

Fait apensé. "Acte fait avec préméditation" : ...ycellui escuier, courcié et esmeu de chaleur, sens fait apensé, print un des eguillons de l'un d'iceulx bouviers (...) et (...) en feri aucuns d'iceulx bouviers (Doc. Poitou G., t.4, 1374, 344).

68
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAUX1          FAUX2     
A. -

[D'une chose] "Qui a frauduleusement une apparence conforme à la réalité ; falsifié" : ...ils avoient usé et mis en fait de change et en autres manieres par marchandise, de monnoie d'autre coing et aloy que de celle de Guienne, taillée et marquée du coing du dit prince, et que celle monnoie estoit false et contrefaite (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 256). ...parce que lesdiz marchant et chappellier desquelz ledit Girard avoit acheptées lesdictes chausses, cornète et chappeaulx trouverent que lesdiz florins qu'il leur avoit baillez n'estoient pas bons, ains qu'ilz estoient faulx, les retournèrent à icellui Girard qui les reprint (Doc. Poitou G., t.12, 1482, 533).

69
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FER     
8.

"Entrave servant à immobiliser un prisonnier" : ...quatre paires de fers pour mettre gens en prisons (Clos galées Rouen M.-C., t.1, 1337, 130). ...toutes persones emprisonéz pour cas de catel aloient as houstielz des sergants ; et paioient pour jour et nuyt chascun prisonner 4 d. par. pour feerz et lit (Hist. dr. munic. E., t.2, c.1347, 361). ...le dit suppliant a esté depuis un an en ça, à l'instigacion et pourchaz de Pierre Pillon, et d'autres nos ennemis, pris et detenu prisonnier à la Souzterraine, où il a esté par l'espace de XIIII. sepmaines en prison fermée et en deux paire de fers (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 113). ...a Jehan Cauvel, serreurier, tant pour III fers a bougon pour les prisonniers dud. hostel que pour réparer plusieurs des fers des dis prisonniers (Comptes Archev. Rouen J., 1426-1427, 100). À maistre Laurens Volvic, canonnier dudit seigneur - pour ungs grans fers trampez, à double fereure, et une grant chesne à sonnecte au bout (...) pour enferrer messire Lancelot de Berne (...). Pour deux fers à grans chesnes et boulles, pour enferrer deux prisonniers d'Arras (...). Pour ung fers, rivez à chascun une chesne et une bolle, pour deux francs archiers (Comptes hôtel rois Fr. D.-A., 1478-1481, 360).

70
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FERMER     
-

Ville fermee. "Ville fortifiée" : ...les bonnes villes fermées (Doc. Poitou G., t.4, 1369, 3). ...pour les gardes des villes de Maisieres et de Warc et de Donchery sur Meuse, qui sont villes fermées sur frontiere, et sont clefs de nostredit royaulme (Trés. Reth. S.L., t.2, 1405, 515).

71
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FÉRURE     
"Coup" : Pour occasion de la quelle fereure et navreure, le dit Jehan de Saint Yon est, dedans les huit jours ensivens, alez de vie à trespassement (Doc. Poitou G., t.4, 1374, 348). ...lesquelz eulx doubtans de leurs corps, comme ilz disoient, doubtant la fereure de Jehan Caquerel dit Fynot et Milet Paquette, iceulx quatre disant estre lesdis Fynot et Milet leurs hayneux et malveillans (Trés. Reth. L., t.3, 1441, 210).
72
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FINER1          FINER2     
-

Finer de qqc. (désignant une obligation de paiement). "S'acquitter de qqc. ; payer, régler qqc." : Nous eussienz fait convenir par devant nous Jehan Le Voueit, de Maisieres, pour finer à nous de certains acqués qu'il affait puis quarente ans à Maisieres ens fiés le conté de Retest, en menues et petites parties prises en tonniu de Maisieres (Trés. Reth. S.L., t.2, 1331, 11). Item pour un cheval achaté du portier du chastel de Mortaing, par mandement de Messire Eustace d'Aubichicourt, pour lors lieutenant de Monseigneur, duquel mandement je ne puis bonnement finer, L frans. (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 426). ...comme environ la feste de l'Ascencion Nostre Seigneur derrainement passée, Jehan Roudet, de la duchié de Guyenne, eust prinse la dite suppliante par mariage, qu'il n'estoit guerre aucune entre nous et le prince de Gales, après lequel mariage, se fust trait ycellui Roudet devers le sire de Mirebeau, ou sez officiers, et li eust juré feaulté pour cause du fort de Ry et dez appartenances de ycelly, et finé du rachat (Doc. Poitou G., t.4, 1369, 14).

73
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FONCIER     
3.

"Qui appartient au seigneur du bien-fonds" : ...trois charetes chargées, attelées de buefs, trespassans parmi certaines terres du dit escuier, labourées et cultivées, et en lieu de deffois où il n'avoit point de chemin, en la justice fonciere d'icellui escuier (Doc. Poitou G., t.4, 1374, 343).

74
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FORCE     
1.

[De pers. privées] : ...le dit Jehan Nepveu de rechief fery d'une dague par le corps ycellui Jehan Gracien, qui pour eschever le peril de la mort, se ahert au dit Nepveu, et eulx deux se tindrent ensemble et l'un l'autre ferirent de couteaulx, et en reppellant force par force (Doc. Poitou G., t.4, 1374, 335). ...ledit escuier, soy sentant ainsi navré (...) en reppelant force par force, sacha son espée, et en féry ledit mareschal, un cop ou deux, dont on dit que mort s'ensuy (Ch. VI, D., t.2, 1383, 64). Ja soit ce que de droit il soit permis à debouter et reppeller force par force, touteffoiz ce doit estre fait o atrempance et par mesure, non pas à prendre vengeance. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 409).

75
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FORCE     
a)

Force d'armes. "Acte de violence ; agression commise avec des armes" : ...toutes injures, violences, griefs, oppressions, molestacions, force d'armes, puissance de laiz et quelzconques autres nouvelletez indeues (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 231). ...en les deffendant [le prieur et les frères] de toutes injures, violences, griefz, opressions, de force d'armes, de puissance de lays et de toutes inquiétacions et nouvelletés indeues (Cartul. Hôtel-Dieu Cout. L., 1451, 269).

76
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FORFAITURE     
A. -

DR. FÉOD. "Acte commis en violation du serment de foi et hommage dû par un vassal à son suzerain, et entraînant la confiscation du fief" : Lesquelles choses sont à nous avenuez, acquises et confisquées, pour la fourfaiture des diz sire de Breçuere, Guillaume et Pierre Aymar, et de chascun d'eulx, pour ce qu'il tiennent, en commettant contre nous le crime de lese majesté (Doc. Poitou G., t.4, 1369, 11). ...ladite haie de Morville avoit esté à feu Messire Hue de Morville qui se forfist et que par sa forfaicture et confiscation la chose estoit venue au Roy nostre dit Seigneur (Cartul. Hôtel-Dieu Cout. L., 1451, 274).

77
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FOSSE     
2.

[Dans une prison] "Cachot" : ...il fu prins par noz ennemis englois et tenuz prisonnier à Clavieres près de Poitiers, ès fers et en la fosse (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 158). Durant lequel temps il fu en la fosse par l'espace d'un mois (Chancell. Henri VI, L., t.2, 1427, 54).

78
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FRAUDULEUSEMENT     
"D'une manière frauduleuse" : ...le dit Robert, son filz, frauduleusement et par desordenée et dampnable convoitise et avarice, fist faire la dite requeste en son propre et privé nom (Doc. Poitou G., t.4, 1369, 33).
79
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GANTELET     
ARM. "Gant couvert de lames de fer" : ...une casse de viretons ou il a 1 millier de viretons, dis peres de gantelés et vint cousteaux (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1340, 16). ...yceulx ennemis le mirent à rençon à la somme de VIIc viex escus de Phelippe, un cheval, unes plates et deux paire de gantelés (Doc. Poitou G., t.4, 1373, 295). ...bons avans bras et bons gantelez pour chascun harnois, une paire bien estoffez et garniz (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1385, 170). ...audit Guerard, qu'il avoit paiez pour cloux, boucles et charnieres pour mettre sur deux paire de gantellez dudit feu seigneur, pour une gaine pour son fouet qu'il portoit à cheval, pour trois fourreaulx d'espees et pour la façon d'icelles espees et haches de feu mondit seigneur que lors il fist faire à Dijon, 7 frans (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 120).
80
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GEHINE     
-

Mettre qqn en gehine. "Soumettre qqn à la torture pour le faire avouer" : ...par pluseurs fois noz dis ennemis le meissent pour lez choses dessus dictes en très cruele gehyne et inhumaine question (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 123). ...a ycellui pour avoir reforgié les piés des andiers de la salle du tinel dudit hostel (...) pour avoir fait cing colliers de fer et le bougon et IIII melles de cayne appartenans audit collier ou l'en met les prisonniers en geinne (Comptes Archev. Rouen J., 1405-1406, 60).

81
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GEHINER     
Empl. trans. DR. "Soumettre qqn à la torture judiciaire pour le faire avouer" : ...le quel seneschal ou juge, ce oy, commanda au dit exposant que il gehinast de rechief le dit malfaiteur, pour mieux savoir ses faiz (Doc. Poitou G., t.4, 1376, 410). Auquel lieu il a esté gehiné en tele maniere que on lui a desnoé un bras et une jambe. (Chancell. Henri VI, L., t.2, 1432, 236). Et finablement, pour les grans durtez qu'ilz lui ont faictes et tant de l'avoir fait gehainner par trois foiz, combien qu'il n'en ait riens confessé, que autrement, environ la my karesme derrenierement passée, il a trouvé manière de yssir desdictes prisons (Doc. Poitou G., t.9, 1448, 72).
82
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GROS     
b)

Au fig. [De paroles, d'expressions] "Grossier, injurieux" : ...mais le dit prieur n'en voult riens faire, ainz usa de grosses paroles (Doc. Poitou G., t.4, 1376, 406). Auquel icelui Jehan Gibouyn respondi pluseurs grosses et outrageuses paroles (Doc. Poitou G., t.7, 1415, 284).

83
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GROSSER     
Empl. trans. "Mettre en forme, rédiger l'original d'un acte officiel (compte, pièce de procédure, lettre)" : ...Garrigues dist (...) qu'il l'en avoit bien blasmé son complice et repris des faussetez dudit procès, avant qu'il fust onques grossez (Conf. Jug. Parlem. Paris L.L., 1348, 178). ...nous plaist que tous les instrumens, lettres et autres munimens, que les dis freres ou l'un d'eulx diront ou affermeront par leurs seremens estre perdus, facent refaire et grosser par les notaires et tabellions qui autres fois les ont fais, selon la fourme et teneur de leurs papiers et registres (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 128). Et grossera le commissaire, là où mieulx lui plaira, à ses despens, la dite enqueste. Et sera paié de la grosse d'icelle par ceste maniere : c'est assavoir d'un chascun pié d'escripture du long escript, sanz fraude, 1 gros et demi. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 172). À Oddot le Pediet, clerc, demourant en la ville de Dijon, pour avoir minué et grossé jusques au nombre de XL lettres de mandement de MdS (Comptes Lille L., t.1, 1416, 102). À Andrieu de La Vaquerie et Jehan du Chesne, clers de maistre George de La Boede, secretaire de mondit seigneur, la somme de vint cinq escuz dudit pris, pour leur paine et salaire d'avoir minué en papier, grossé en parchemin, et registré en un registre de papier pluseurs grans lettres patentes d'icelui seigneur donnees et faictes en certains blans pour la seurté de certaines villes, renneurs, receveurs et fermiers de Flandres (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 675). ...pendant lequel temps les comptes dudit Huguet, qui vint audit lieu de Paris furent grossés et mis au nect (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 121). ...nous (...) avons grossé tous lesdis articles en deux cahiés de parchemin bien faiz selon lesdis memoires, et aussi les vidimus, et renvoyé a Paris par devers maistre Jehan Roudet, solliciteur (Trés. Reth. L., t.3, 1456, 359). Lequel suppliant envoya querir ung nommé Thibault Legendre, auquel il fist grosser ladicte minute en parchemin et en feist deux grosses, jasoit ce que ledit suppliant cuidast qu'il n'en eust fait que une. (Doc. Poitou G., t.10, 1457, 35).
84
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GUIE1          GUIE2     
"Imposition" : ...tous les dons et octrois des imposicions, guies ou tailles fais aus dis prelas, barons, seigneurs, (...) par nostre dit adversaire d'Angleterre, (...) pour les reparacions, gardes ou fortificacions de leurs chasteaux ou forteresces (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 184).
85
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     HAUTESSE     
"Honneur, dignité, distinction" : ...affin que ce soit exemple aux autres habitans de la dicte ville, quant ilz verront les dessus diz estre essaucez, eslevez et preferez en haultesse, honneur, preeminance et dignité (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 234).
86
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     HÉMINE     
MES. "Mesure pour les grains" : ...deux amines d'orge ou environ (Doc. Poitou G., t.4, 1375, 372). ...troys quintaulx de tonine grasse, et une émine et demye d'avelanes, figues et agibiz (Comptes roi René A., t.3, 1480, 314).
87
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     HÉRÉDITAIRE     
[D'une chose] "Qui se transmet par voie d'hérédité" : ...les quielx heritages appartiennent et doivent appartenir, à cause de succession hereditaire, à nostre amé et feal clerc et conseillier maistre Pierre Boschet, Jehan Aymer et Maurice Boschés freres, neveus du dit feu maistre Jehan Boschet (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 204).
88
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     HOMME     
D. -

DR. FÉOD. "Vassal" : ...et aussy apres son decés, ses hoirs, qui ladite rente auront, en devenront nostre homme et homme de noz successeurs (Trés. Reth. S.L., t.2, 1337, 43). ...la chastelerie de Bourch, dont je suix hons (Trés. Reth. S.L., t.2, 1347, 81). ...le chastel de Neon dessus nommé avecques ses dictes appartenances, soient terres, vignes, prés, pastures, boys, rivieres, estans, pescheries, hommes, hommages, jurisdicion haute, moyenne et basse, cens, rentes et autres revenues quelconques (Doc. Poitou G., t.4, 1370, 73). Les fiefs qui sont de hommage et de service sont ceulx qui sont homs au seigneur et que pour la chose redoivent aucun service. Ceulx qui sont de service tant seulement, ceulx ne sont pas homs du seigneur, ne de la chose eue ne sont tenuz de paier fors que le service ; ceulx qui sont muables et rendables, iceulx le doivent rendre au seigneur, toutes foiz qu'il en a mestier et il en sont requis (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 200). ...moyennant laquelle pension il est devenu homme de mondit seigneur et lui en a fait foy et hommage en promettant de le servir envers et contre tous, excepté le roy d'Engleterre et son seigneur lige, ausquelz foy et hommage mondit seigneur l'a receu (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 310). Et si bataille est adjugée entre l'omme et son seigneur, l'omme ne se combatra pas en la court de son seigneur (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 133). [Gauteron] Il est homme de Madame et a esté tauxé par la court de Vitré (Cartul. Laval B., t.3, 1452, 154). ...unes lectres closes de monseigneur de Bourbon, du XIIIe de ce mois par lesquelles le dit seigneur m'escript que les revenues des dictes terres luy appartiennent par deffault de homme, et que à ceste cause a fait lever et appliquer à son prouffit lesdiz revenues (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 244). ...avec toutes les appartenances et appendances de toutes les choses dessus dictes, ainsi qu'elles se comportent et extendent, tant en droit de chastel et chastellenie, justice et juridicion haulte, moyenne et basse, hommes, hommages, fiefz, arrèrefiefz, prés, terres, boys, forestz, rivières, cens, rentes, revenues et autres dommaines quelzconques, droit de guet, de patronnage, collacions de benefices, pasturages, peages, passaiges et destroiz, que autres droiz et devoirs quelzconques (Doc. Poitou G., t.11, 1474, 421).

89
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     HÔTE     
A. -

DR. FÉOD. "Sujet d'un seigneur (d'une classe intermédiaire entre les hommes libres et les serfs) résidant sur une tenure qu'il exploite, moyennant une redevance, et à laquelle il est lié (il ne peut la quitter qu'en se procurant un successeur), soumis à la taille et à certaines obligations vis-à-vis du seigneur" : La quelle chose vint tantost à congnoissance de justice, dont pour ce ses biens ont esté saisis, inventorisez et empeschiez par les gens et officiers gouvernans la jurisdicion des dis relìgieus, des quelx le dit exposant estoit et est hoste et justiçable (Doc. Poitou G., t.4, 1374, 352). ...ung autre plaigement de non traicter Goupil par l'admentenance de Vitré, pour ce que est estaigiers des hospitaliers. Madame n'aura que débatre au plaigement de non le traicter par sa mentenance d'action personnelle durant le temps qu'il sera estaiger et mencionner ou hoste des hospitaliers (Cartul. Laval B., t.3, 1452, 156).

90
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     IMPOSER     
2.

Imposer silence à un procureur. "Interdire à un procureur de poursuivre davantage une affaire" : ...en mettant au neant tous procès fais ou enconmenciez sur ce contre le dit exposant ; les quelx nous ou dit cas anullons, en imposant sur ce silence perpetuel à nostre procureur ou dit bailliage et à tous autres. (Doc. Poitou G., t.4, 1373, 296).

91
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     INDIGNATION     
-

Estre en l'indignation de qqn : ...ou dit temps nostre dit cousin estoit en nostre indignacion (Doc. Poitou G., t.4, 1376, 415). Et ce voyant, ledit suppliant, qui estoit fort jeune de sens et de aage (...) et qu'il estoit fort amoureux et prins de l'amour de ladicte de Rasillé, tellement qu'elle ne lui sceust riens commander ne dire qu'il ne le fist pour lui complaire, doubtant que s'il lui disoit chose qui lui feust desagreable, qu'il feust et demourast en son indignacion et perdit la grant acointance qu'elle avoit à lui, et aussi son argent qu'elle lui devoit (Doc. Poitou G., t.11, 1473, 379).

92
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     INSTIGATION     
-

À l'instigation de. "À l'initiative, sous l'impulsion de" : ...pluseurs faussetez (...) commises par lui (...) es procès faiz à l'instigation de (...) Guillaume de la Garrigue, promoteur de la cause meue pour le roy encontre Gervaise le Conte (Conf. Jug. Parlem. Paris L.L., 1348, 177). ...le dit suppliant a esté depuis un an en ça, à l'instigacion et pourchaz de Pierre Pillon, et d'autres nos ennemis, pris et detenu prisonnier à la Souzterraine, où il a esté par l'espace de XIIII. sepmaines en prison fermée et en deux paire de fers (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 113). ...je suis certain que tout le mal que mondit père nous fait, c'est à l'instigacion et pourchas de ceste mauvaise garse (Ch. VI, D., t.2, 1383, 71). ...lesdiz Jehan et Francoys de La Lande, à l'instigacion, comme on veult dire, dudit Janicot leur perastre et de Margarite, leur mère, ont de nouvel voulu pretendre droit en ladicte disme et autres choses (Doc. Poitou G., t.11, 1469, 199).

93
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     JURÉ     
A. -

"Membre du conseil d'une commune bénéficiant sous serment d'une délégation des pouvoirs du seigneur pour administrer et rendre la justice" : ...li dis baillis, prevos, maires et jurés, pour tant que à chascun poet touchier, advoerent le dit Robert et, la prinse remise au lieu (Hist. dr. munic. E., t.2, 1340, 27). ...la supplicacion de noz amez et feaulx les maire, eschevins, bourgois, conseilliers jurez et de toute la commune de nostre ville de Poictiers (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 230). Se aucun de la commune ou la commune mesmes me forfait aucunes choses, il convendra que je praigne droit de lui ou de la commune en la court Saint Benigne pour le maieur de la commune au jugement des juréz, ne je ne les pourray contraindre ou plaidier ou monstrer chartre defors la devant dite court. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 22).

94
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     JUSTICIABLE     
II. -

Subst. masc. "Celui qui relève de la juridiction de certain juge" : Savoir vous faisons que nous avons donné et donnons ceste foiz, de grace especial, par la teneur de ces lettres, à nostre amé et féal le viconte de Thouart, le subside imposé pour noz presentes guerres sur ses justiciables et subgiez sanz moyen, pour le lever à son prouffit ou en faire sa voulenté. (Doc. Poitou G., t.2, 1338, 137). La quelle chose vint tantost à congnoissance de justice, dont pour ce ses biens ont esté saisis, inventorisez et empeschiez par les gens et officiers gouvernans la jurisdicion des dis relìgieus, des quelx le dit exposant estoit et est hoste et justiçable. (Doc. Poitou G., t.4, 1374, 352). ...tant en homme, comme en femme, bourgois et bourgoise, subgiés et justichiables (Trés. Reth. S.L., t.2, 1384, 309). ...notre bailli de Menreville, acompaigniéz du frere du dit Grart Du Baquelerot, de deux ses cousins germains et autres ses amis charnelz, prinrent de fait ou dit pays de Laleue Gauwain Du Bos, subget et justiçable d'icelui pays (Hist. dr. munic. E., t.3, 1395, 65).

95
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     LÈSE-MAJESTÉ     
DR. Crime de lese majesté. "Atteinte grave à l'intégrité du pouvoir souverain, punie de mort et entraînant la confiscation des biens" : ...avec les quelz et leurs genz le dit Aymeri se soit armez et arme de jour en jour encontre nous, nostre royaume et noz subgiez, en eulz rendent rebelles et ennemis de nous et de nostre dit royaume et commettant encontre nous crime de lese majesté (Doc. Poitou G., t.3, 1369, 374). Lesquelles choses sont à nous avenuez, acquises et confisquées, pour la fourfaiture des diz sire de Breçuere, Guillaume et Pierre Aymar, et de chascun d'eulx, pour ce qu'il tiennent, en commettant contre nous le crime de lese majesté (Doc. Poitou G., t.4, 1369, 11). ...ledit Jacques Cuer est encheu ès crimes de concussion et exaccions de noz finances et de noz païs et subgiez, de faulx, de transport de grant quantité d'argent aux Sarrazins, ennemis de la foy chrestienne et de nous, de transport de billon d'or et d'argent en grant nombre hors de nostre royaume, transgression des ordonnances royaulx, crime de lèse-maiesté (Doc. 1453. In : Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 13).
96
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     LETTRE     
.

Lettre de pardonnance : ...le seneschal de Poitou, qui lors estoit lieutenant du duc de Lencastre, lieutenant de Edouart d'Angleterre et du prince dessus dit, leur donna lettres de pardonnance, en les mettant hors de tous procès (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 256).

97
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     LETTRE     
.

Lettre de quittance. "Attestation émanant de la Chambre des comptes" : ...de tout ce qui par nostre dicte compaigne sera pris et accepté, de en donner, faire et passer lettre de quittence, tant soubz son scel comme soubz scel autentique, de transiger, paciffier, finer et accorder ès choses dessus dites et généralement de faire tout autant comme nous ferions (Cartul. Laval B., t.2, 1360, 261). ...toutes les lettres qui au traictié de mariage furent faites pour les dictes IIm livres de terre asseoir, et aussi aucunes autres obligatoires que en a, pour les arrerages, nostre dit frere, les baudra et delivrera en nostre Chambre des comptes, avec lettres de quictance d'iceulx arrerages, et demourront cassés et vaynes (Doc. Poitou G., t.4, 1369, 20). Et en ce cas, se il appert de ce que dict est avec lettres de quictance de ce que paié sera à ceulx qui livront les matieres et qui feront les dictz ouvraiges, ilz passeront en compte au prouffict du receveur ou collecteur, se il en appert à le rendicion d'iceulx comptes. (Hist. dr. munic. E., t.2, 1422, 150).

98
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     LEVER     
5.

"Faire cesser, supprimer" : Si donnons en mandement par ces presentes (...) à lever les confiscacions (Doc. Poitou G., t.4, 1370, 76).

99
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     LIEU1          LIEU2     
3.

"Localité, endroit" : ...certains lieux, rentes et revenues, c'est assavoir le dit Symon le lieu d'Ardanne, qui avec ses appartenances et appandances, tant en blez, vins, deniers, poulailles, terres, prez, justice, comme en autres choses, en tout pevent valoir quarente livres par an ou environ (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 130).

100
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     LOIGNET     
"Assez loin" : ...autrement le dit Jehan Gracien n'eust peu evider et le dit Thibaut estoit assez loignet en soy retraiant ; mais lui, meu de nature que pere doit à son enfant, ne se voulloit departir ne laissier son filz ainsi mettre à mort (Doc. Poitou G., t.4, 1374, 335).
Recherche arrêtée après 100 réponsesToutes les réponses
Fermer la fenêtre